Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 2 im. Misia Uszatka
W MYŚLIBORZU
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Statut Przedszkola Publicznego nr 2 w Myśliborzu.
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1) Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Wspomaganie zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2) Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
3) Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym. Poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi. Rozwój zawodowy nauczycieli, wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
Główne kierunki pracy przedszkola to:
- profesjonalne podejście do dziecka zapewniające jednolity i spójny system opiekuńczy, wychowawczy i dydaktyczny,
- wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej, zapewnienie prawidłowych procesów zachodzących w przedszkolu oraz wysokiego
- oziomu pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej nauczycieli,kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcie na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia
- stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by przedszkole było dla dzieci drugim domem,
- wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne,
- tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy - rozwijających twórczą aktywność dzieci, wyposażanie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy,
- stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia i działania, przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczna, kontaktu ze sztuką,
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,
- podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska,
- kształtowanie postaw proekologicznych i zdrowego sposobu odżywiania,
- respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.
Nasze motto :
PRZEDSZKOLE AKCEPTUJE, TOLERUJE I WSPIERA INDYWIDUALNĄ POSTAWĘ KAŻDEGO DZIECKA
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Nowoczesne metody i formy pracy stosowane w Przedszkolu Publicznym nr 2 zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
4. Nowatorskie toki metodyczne:
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
- Ruch Rozwijający Veroniki Sherborne
- Opowieść ruchowa
- Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- Metoda K. Orffa
- Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka
- Metody aktywizujące
- Metoda projektu
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN (Dz. U. Nr 4/08,poz. 17) – Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r.), która realizowana jest bezpłatnie w godzinach 900-1400.
Realizujemy ją poprzez:
- „Zanim będę uczniem” program wychowania przedszkolnego: Elżbiety Tokarskiej, Jolanty Kopała, Wydawnictwo Edukacja Polska
- „Nasze przedszkole” program edukacji przedszkolnej Wiesławy Żaby – Żabińskiej, MAC edukacja
- „Moje Przedszkole” program wychowania przedszkolnego:Czesława Cyrańskiego, Małgorzaty Kwaśniewskiej MAC edukacja
- roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej przygotowywany przez radę pedagogiczną na bieżący rok szkolny
- „Dziecięca matematyka” - Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, Ewy Zielińskiej WSiP
- miesięczne plany pracy przygotowywane dla poszczególnych grup
- Program adaptacyjny PP2 „ Z uśmiechem do przedszkola”
- Program wychowawczo – terapeutyczny „Magiczny i pożyteczny świat baśni i bajek”
- Program pracy z dzieckiem zdolnym „Ja to wiem i rozumiem”
- Program wychowawczo – profilaktyczny „ Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
Najczęściej stosowane w przedszkolu formy współpracy i wspierania rodziców w wychowaniu:
• zebrania ogólne i grupowe,
• konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,
• prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wiersze, piosenki, eksponowanie prac dzieci, porady dla rodziców, artykuły),
• zajęcia adaptacyjne z udziałem nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców
• zajęcia otwarte,
• zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów (psycholog, pedagog, lekarz, pielęgniarka, policjant, strażak, leśnik itp),
• udział w uroczystościach przedszkolnych,
• włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
• udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii, wypełnianie ankiet
• wystawy, wycieczki,
• angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, zakup mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy do zajęć itp.
DECYZYJNOŚĆ RODZICÓW
Rodzice mogą współdecydować w zakresie:
- udziału dziecka w zajęciach dodatkowych (z religii, języka angielskiego, zajęć logopedii i innych),
- czasu pobytu dziecka w przedszkolu,
- udziału dziecka w wycieczkach,
- wyrażania zgody na umieszczanie zdjęć swego dziecka na stronie internetowej i na terenie przedszkola,
- ustalenia wysokości składek na radę rodziców i formie ich wydatkowania,
- wyeliminowania potraw, na które dziecko jest uczulone,
- wyboru przedstawicieli do rady rodziców i rad oddziałowych.
- opiniowania planu pracy, programów, kalendarza wycieczek, imprez, uroczystości przedszkolnych,
- organizacji imprez przedszkolnych,
- organizacji rytmu dnia,
- wygłaszania opinii na temat pracy placówki,
- składania propozycji jadłospisu,
- propozycji zakupu sprzętu i zabawek do przedszkola.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych
i edukacyjnych niewątpliwie związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami. Prowadzona jest ona zależnie od postawionych zadań, które realizuje przedszkole.
Cele współpracy z instytucjami:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
- podtrzymywania tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej (Festyn);
- włączanie się w organizowane na terenie miasta imprezy kulturalne, konkursy
Szczególnie aktywnie będziemy współpracować z:
- Szkołą Podstawową nr 3 w Myśliborzu – realizacja programu współpracy, gdzie uwzględniono zwiedzanie szkoły, udział dzieci w lekcjach „otwartych”, spotkania podczas różnych uroczystości np. jasełka, teatrzyki.
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Myśliborzu – udział w warsztatach, kursach doskonalących i Szkoleniowych Radach Pedagogicznych, opieka nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wspólne z nauczycielem organizowanie spotkań edukacyjnych dla rodziców (prelekcje i warsztaty dla rodziców).
- Biblioteką Publiczną – zwiedzanie biblioteki, wypożyczanie książek, uczestniczenie w zabawach edukacyjnych w celu „zaprzyjaźnienia się z biblioteką”, wspólne głośne czytanie.
- Nadleśnictwem Myślibórz – wycieczki do lasu na ścieżkę edukacji ekologicznej, spotkania z leśnikami, organizowanie pogadanek o treści ekologicznej, pozyskanie roślin do obsadzenia terenu przedszkola, udział dzieci w konkursach plastycznych.
- Myśliborskim Domem Kultury – udział dzieci w corocznych konkursach, uczestnictwo w spotkaniach teatralnych, kinowych, muzycznych, udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta, prezentowanie przez dzieci przedstawień, umiejętności tanecznych, wokalnych, zwiedzanie wystaw.
- Komendą Powiatową Policji w Myśliborzu – pogadanki, zasady prawidłowego uczestnictwa w ruchu drogowym. pokazy dla dzieci.
- Ratownictwem Medycznym – pokazy dla dzieci, pogadanki.
- Komendą Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Myśliborzu – zwiedzanie budynku straży, pokazy dla dzieci, pogadanki na temat zagrożeń pożarowych.
- Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Myśliborzu - konkursy plastyczne, akcje i programy prozdrowotne, edukacyjne, udział w uroczystościach.
- Przedszkolem Publicznym Nr 1 w Myśliborzu,
- Gazetami lokalnymi –prezentowanie naszych działań w prasie lokalnej, informowanie o aktualnych ciekawych imprezach i umieszczanie notatek na ich temat.
- zakładami pracy, bankami, prywatnymi przedsiębiorstwami, itp.- poznawanie miejsc pracy najbliższej rodziny, pozyskiwanie środków na upominki dla dzieci.
- Powiatowym Urzędem Pracy w Myśliborzu – organizowanie stażu dla bezrobotnych.
- Współpraca z organami nadrzędnymi –Urząd Gminy w Myśliborzu, Kuratorium Oświaty w Szczecinie – udział w akcjach i przedsięwzięciach,
- Muzeum Pojezieża Myśliborza
- Szkołą Muzyczną – udział w koncertach, zwiedzanie szkoły, zapraszanie do przedszkola absolwentów.
- Przedszkole partnerskie z Niemiec ( Gusow - Platkow)
Realizacja współpracy przebiegać będzie na podstawie opracowanych planów i przyjmować następujące formy:
- spotkania,
- wycieczki,
- zwiedzanie wystaw,
- udział w konkursach,
- udział imprezach środowiskowych,
- pogadanki,
- badania,
- udział w akcjach,
- pokaz udzielania pierwszej pomocy itp.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- prowadzenie strony internetowej placówki,
- zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2015 - 2018
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata przedszkolne.
Rok szkolny 2015/2016
1 RYM, RYTM I HUMOR W UTWORACH J. TUWIMA I J. BRZECHWY
Zadanie:
( przybliżenie dzieciom twórczości Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, zwrócenie uwagi na
niewłaściwe zachowania poprzez żart, satyrę i ironię, zabawa słowem- rym i rytm
wierszy dla dzieci )
2. PRZEDSZKOLE PEŁNE DŹWIĘKÓW – ZABAWY LOGOPEDYCZNE
Zadanie:
(logorytmika jako element profilaktyki i terapii logopedycznej, rodzaje wad wymowy
wieku przedszkolnego
Rok szkolny 2016/2017
1„EKSPRESJA MUZYCZNA W RÓŻNYCH FORMACH DZIAŁALNOŚCI
DZIECKA”
Zadanie:
( kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem
muzyki,poszukiwanie różnych źródeł dźwięku, gra na instrumentach, improwizacja i
inscenizacja muzyki, piosenek, odkrywanie muzycznych możliwości dzieci i ich
uzdolnień)
2. „A CZAS PŁYNIE”
Zadanie:
(poczucie upływu czasu u dziecka przedszkolnego, pomiar czasu – dni tygodnia, miesiące, lata, kalendarz, godziny, chronologia wydarzeń, pory dnia, dziś-wczoraj-jutro, ważne daty,mierzenie czasu, zagary dawniej i dziś, która godzina itp).
Rok szkolny 2017/2018
1.„ROK WYPEŁNIONY KOLORAMI”
Zadanie:
(utrwalanie barw poprzez twórcze zabawy plastyczne, kojarzenie barw z naturą i
miesiącami w kalendarzu, zabawa różnymi technikami plastycznymi pobudzającymi
twórczość dziecka, mieszanie barw, od bazgrołów do rysunku czyli dziecięca sztuka
tworzenia, znaczenie rysunku w poszczególnych fazach życia dziecka)
2. „MOJA RODZINA – BLIŻSI I DALSI KREWNI”
Zadanie:
( wielopokoleniowy model rodziny, moi dalsi i bliżsikrewni, relacje i problemy rodzinne, kim dla kogo jestem w naszej rodzini, moje rodzeństwo, pojawienie się młodszego członkarodziny, wspólne spędzanie wolnego czasu, trudne emocje rodzinne- złość, zazdrość, wyrabianie potrzeby pomocy w sytuacjach trudnych np.choroba, drzewo geneologiczne).
EWALUACJA I KRYTERIA SUKCESU
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola.
Badanie losów absolwentów
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Przedszkola Publicznego nr 2 wMyśliborzu i zatwierdziła ją Uchwałą nr 4 / 2015 do realizacji na posiedzeniu w dniu 26.06. 2015 r.
„Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego nr 2 w Myśliborzu na lata 2015-2018” została przedstawiona i zaopiniowana pozytywnie na zebraniu Rady Rodziców w dniu 30.06 2015 r. oraz na zebraniu ogólnym z rodzicami 03.09.2015 r.